In episodul trecut v-am povestit in mare despre cum am regasit Cuba dupa cativa ani de la precedenta calatorie. Acum va voi da cateva detalii in ceea ce priveste transportul si cazarea, desigur, in baza experientei pe care am avut-o in recenta calatorie pe insula din Caraibe.
Cum te poti deplasa prin Cuba
Transportul in Cuba poate fi complicat. Majoritatea localnicilor pe care ii vei intreba, mai ales cei care lucreaza in industria turismului, te vor descuraja sa incerci orice fel de transport public in comun, spunand ca e foarte aglomerat, murdar, sau ca nu pleaca niciodata la timp. Adevarul nu este chiar departe, totusi nu este rau, mai ales considerand ajungi sa parcurgi distante de cativa km aproape pe gratis. Cu putina rabdare si perseverenta o poti face si inca destul de bine. Dar hai mai bine sa povestesc pe larg despre optiunile de transport pe care le ai, iar cand vei ajunge la fata locului vei putea decide singur.
In Havana, ca si in celelalte orase din Cuba, noi (un grup de 7 persoane) ne-am deplasat mai mult pe jos. Cu exceptia capitalei, majoritatea oraselor din tara sunt suficient de mici incat sa nu ai nevoie sa folosesti prea mult taxi-ul sau autobuzul. Chiar si in Havana, cazati fiind in Centro, la doar 3 km de Havana Vieja, ne-am folosit aproape numai picioarele ca mijloc de transport.Amcunoscut, astfel, mai bine ambianta orasului, am descoperit farmecul strazilor interactionand indeaproape cu localnicii.
Uneori, pentru distantele mai lungi, am folosit si cate uncollectivo. Acesta este un fel de taxi (de cele mai multe ori o masina clasica americana in stare proasta de functionare) care este impartit simultan de mai multi pasageri ce urmeaza aceeasi ruta fixa stabilita de sofer. Pe langa ca vei plati de cateva ori mai putin decat pe un taxi (vreo 10 pesos nacionales pentru o distanta de vreo 3-4 km), poti fi partas la rutina zilnica a cubanezilor.
O alternativa buna la un collectivo ar fi taxi-ul privat, care de obicei poate fi orice fel de masina cu un sofer-proprietar dispus sa duca oameni in masina lui. S-ar putea, deci, sa nici nu aiba vreun semn distinctiv de ‘taxi’, asa ca ridica mana cum ai face-o si acasa atunci cand vrei sa opresti un taxi si vezi cine opreste. S-ar putea sa nimeresti o Lada ruseasca sau un Chevrolet clasic din anii ‘50 reconditionat. Cu 5 CUC (5 EURO) poti da o tura pe Malecon din Havana Vieja pana in cartierul Vedado. Si ce tura superba poate iesi pe fundalul apusului de soare peste mare si faleza!
Bici-taxi este varianta cubaneza a unei rickshaw indiene. O poti gasi usor la colt de strada peste tot in Havana Vieja, Havana Centro, dar si in alte orase. Din ele, intr-un ritm slow-motion, poti surprinde secvente interesante din viata cartierelor pe care le strabati. Pentru cativa cuci baietii-soferi cu picioare de atleti te vor duce cam oriunde ai nevoie sa ajungi.
Mai gasesti si cate un coco-taxi ori moto-taxi, varianta motorizata care te deplaseaza ceva mai rapid, de asemenea mai ieftina decat masina.
La un moment dat am folosit autobuzul local in Havana, extrem de ieftin, dar aglomerat.
Mai sunt si masinile clasice decapotabile pe care le poti inchiria, insa doar cu proprietarul acesteia pe post de sofer la bord. Vopsite strident ori pastel, ele contrasteaza pe alocuri cu vechile cladiri coloniale aflate in stare de colaps. Pentru o tura de o ora prin Havana soferul iti cere undeva la 40-50 de dolari, dar te poti tocmi la vreo 30.
Depinde de ora la care incerci asta (ai sanse la un pret mai bun dupa-masa), de camasa de pe tine (imbraca-te mai modest), de interesul afisat pentru serviciul respectiv si mai ales de calitatile tale de negociator. Iar asta se aplica cam la orice serviciu/produs pe care vrei sa il achizitionezi in calatoria ta in Cuba! Aici localnicii stiu sa se vanda foarte bine, iar tu trebuie sa stii cum sa-i abordezi. Tine cont de faptul ca ei sunt latini deci, sensibili la latura umana, asa ca fii comunicativ si prietenos cu ei.
Camioanele-taxi (pe bune folosite de localnici in anumite localitati, indeosebi in zona rurala) nu le-am incercat de asta, insa in calatoria precedenta am facut-o si a fost o experienta de care imi amintesc cu zambetul pe buze.
Daca calatoresti pe distante mai mari in Cuba exista mai multe variante prin care o poti face.
In cazul in care esti intr-un grup de mai multe persoane incearca sa inchiriezi o masina cu sofer (sau fara, caz in care te-ar costa vreo 80-100 CUC pe zi, fara combustibil).
Noi, spre exemplu, pentru o zi intreaga din Vinales la Cayo Jutias (cu un drum de vreo 2 ore pe sens) am negociat cu un taximetrist din sat care ne-a luat 20 de CUC de fiecare pentru intreaga zi. Am plecat dimineata pe la 8 si ne-am intors dupa-masa pe la 18, timp in care soferul ne-a asteptat la umbra langa masina parcata pe plaja. I-am platit doar la sfarsit cand am revenit in Vinales. Am fost multumiti de serviciul prestat de acesta, chiar daca ne-a plouat in interior prinplafonul gaurit al masinii vechi de 80 de ani.
Cam tot 2-3 ore de drum cu masina sunt si din Havana pana in Vinales, insa pretul poate fi putin mai mare. Depinde unde iti negociezi transferul; de recomandat ar fi sa o faci cu gazda ta care aproape sigur are vreo cunostinta, daca nu chiar vreo ruda ce lucreaza in domeniu.
Companiile de bus Viazul si Transtur reprezinta optiunea principala de transport pe distante lungi in Cuba, mai ales intre orase. Transtur are tarife mai mari decat Viazul, insa este si mult mai sigura. Eu mi-s patit cu cei de la Viazul, cu rezervare facuta, dar aflat in imposibilitatea de a ma folosi de serviciul lor cand m-am prezentat la lista de pasageri a soferului cu doar cateva minute inainte de plecare. Era overbooked, iar dupa principiul primul venit este primul servit, nu am mai avut loc, fiind nevoit sa ma reorganizez spontan.
Unde sa stai
In Cuba, in centrele vechi ale marilor orase au aparut in ultimii ani o multime de hoteluri boutique in incinta cladirilor cu arhitectura coloniala. Pana acum era nevoie sa iti rezervi cu mult timp in avans o camera intr-unul din putinele hoteluri din tara, daca voiai sa te asiguri ca ai unde sa stai. Astazi, daca mergi in afara sezonului de varf, ai sanse sa mai gasesti cate o camera pe ici pe colo si fara rezervare, insa daca planuiesti sa calatoresti in lunile decembrie, ianuarie sau februarie va trebui sa iti faci una din timp.
Apoi, au aparut foarte multe casa particulare care ofera servicii tot mai bune si mai adaptate la nevoile si asteptarile vesticilor.
Casa particular este un fel de pensiune in care proprietarii isi inchireaza una sau mai multe camere in regim hotelier, mai mult chiar, poti servi acolo oricare din mesele zilei preparate cu multa atentie de gazde. In general au paturi confortabile, sunt dotate cu aer conditionat si le gasesti cam peste tot in zonele turistice ale tarii.
Proprietarii de casa particular par sa fi renuntat la a-si decora casele in stil kitch cu ‘rapirea din serai’ in dormitor sau cu faianta pe peretii sufrageriei. In general pe unde am fost cazati am stat in camere curate, iar proprietarii au fost mereu serviabili si cu bagare de seama la nevoile noastre.
Daca vrei sa fii sigur ca vei sta intr-o casa particular pe gustul tau si care este localizata bine, va trebui sa faci rezervare din timp.Pentru grupul de persoane cu care am fost in luna aprilie (in afara sezonului turistic) eu am organizat calatoria cu doua luni inainte.
Alfel, daca obisnuiesti sa calatoresti hai-hui si nu esti pretentios, in afara sezonului de varf (adica in timpul iarnii la noi) vei gasi la fata locului ce ai nevoie. Preturile pentru o casa particular pleaca de la 30 de CUC pe noapte pentru o camera in care, probabil, vei avea doar un ventilator in camera si pot urca destul de mult.
Noi am cunoscut oameni deosebiti cam peste tot unde am stat. Credeti-ma, nu exista o modalitate mai autentica de a cunoaste Cuba decat locuind in casele cubanezilor.
In tara romului, a trabucurilor si a unei istorii politice dificile care si-a lasat amprenta asupra locuitorilor ei, la orice colt de strada si in orice gand sau obicei, lumea pe care o vei cunoaste iti va schimba perspectiva asupra modului in care iti desfasori traiul de zi cu zi si a modului in care prioritizezi lucrurile.
Text si fotografii de Ovidiu Balaj
**
Ovidiu Balaj a calatorit in peste 60 de tari de unde a adunat povesti si sfaturi de calatorit pe care le prezinta pe blogul sau – Garlic Trail. Pe Ovidiu il mai poti urmari pe Facebook si pe Instagram.
**
Iti recomandam sa citesti si:
- Stone Town, sufletul Zanzibarului (Ovidiu Balaj, GarlicTrail)
- Ce e bine să știi dacă ajungi în Padang, Sumatra (Raul Baldean, PlecatiDeparte)
- Myanmar – o tara demna de povestit (Sori Tigaeru, HaicuSori)
- Tasmania, I’ll be back (Oana Iancu, Triptil)
- La pas prin Tbilisi, inima Georgiei (Marius Pop, SaCalatorim)
- Lipa-lipa prin Laos, (Simona Stanescu, Lipa-lipa)